سینماهای تهران

تاریخچه و تصاویر سینماها و محل های نمایش فیلم در تهران

سینماهای تهران

تاریخچه و تصاویر سینماها و محل های نمایش فیلم در تهران

سینما فری

سینما فری

آدرس : خیابان کارگر جنوبی ( 30 متری نظامی ) ،پایین تر از چهار راه لشگر 

مالک و مدیر:امیر ارجمند

ظرفیت : 780نفر

این سینما در تاریخ 1348/5/8 دچار حریق شد و متحمل خسارت گشت .


سندی از وزارت فرهنگ و هنر درباره ی تعطیل شدن سینماهای دنیا،مهتاب،مونت کارلو،فری،فیروزه،جهان و امپریال در سال 1353

وزارت فرهنگ و هنر

شماره:35/7717

تاریخ:1353/8/8

به عرض برسد

اتحادیه سینما داران پایتخت طی نامه شماره 8202 مورخ 1353/7/30 اعلام داشته است که در سه ماهه اخیر سینماهای دنیا،

مهتاب،مونت کارلو،فری،فیروزه،جهان و امپریال که تعدادی از اینها نیز اخیرا نوسازی و بهسازی کرده بودند بر اثر مشکلات مالی

و عدم تعادل دخل و خرج تعطیل شده اند.توضیح این که در سال 1347 بنا به درخواست اتحادیه سینما داران ،وزارت فرهنگ 

و هنر کمیسیونی مرکب از حسابرسان قسم خورده خود و مهندسین آبادانی و مسکن و دانشکده هنرهای تزئینی تشکیل داد

و پس از حسابرسی به این نتیجه رسید که بهای بلیت سینماها ارزان و عوارض شهرداری در ایران زیاد است و در نتیجه صاحبان

سینماها با توجه به مبلغ سرمایه گذاری ،بازده متناسب ندارند.درآمد حاصله در سال 1347 قریب 6/9 درصد بوده است 

بدون این که رقم استهلاک تاسیسات سینمایی و سایر امور مربوطه به فیلم وسینما به حساب آمده باشد.سرانجام بر اثر 

اقدامات موثر حداکثر تا ده ریال با افزایش بهای بلیت سینماها موافقت گردید.افزایش بهای بلیت در سینماها که به تدریج

انجام گرفته و هنوز هم ادامه دارد مصادف با رشد سریع قیمت ها و افزایش دستمزدها و گرانی سرسام آور وسایل سینمایی

شده است.ده یا پنج ریال بهای بلیت به بعضی از سینماها عملا در تعادل دخل و خرج آنها موثر واقع نشده است.با توجه به 

مراتب فوق نمی توان منکر این واقعیت بود که قیمت بلیت سینماها با توجه به قیمت سایر مایحتاج عمومی بسیار ارزان است 

و در چنین شرایطی اگر حقیقتا در مورد افزایش چند سینمای شمال شهر تهران و کاهش عوارض شهرداری سایر سینما{ها}

براساس طرحی که قبلا به عرض رسیده اقدام نشود،امکان دارد وضع مالی سینماهای موجود به مرحله ای برسد که صاحب

سینما جز تعطیل کار خود چاره ای نداشته باشد.

با تقدیم عرض ادب و احترام

صالح

از کتاب:اسنادی از موسیقی،تئاتر و سینما در ایران(1357-1300 ه.ش)،جلد سوم،صفحه های 1255و1256

انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1379


گزارش خبرنگار روزنامه ی اطلاعلات از آتش سوزی سینما فری در سال 1334

...امروز صبح خبرنگار ما از محل حادثه بازدید بعمل آورد.وی مشاهدات خود را اینطور گزارش میدهد:در خیابان

مجاور خیابان سی متری کمی پایین تر از چهار راه لشگر محوطه ای که بیش از 50 متر طول دارد و از سینما فری تا 

مجاور پمپ بنزین کشیده می شود دستخوش حریق گردیده است.در این محوطه بترتیب سینما فری،سه باب 

مغازه ،یک مبل فروشی  و کارگاه چوب بری قرار دارد.در مجاور این کارگاه یک کوچه بن بست و تنگ قرار دارد و 

پنجره های اطاقهای فوقانی چند خانه از طرف دیگر مشرف به این کوچه میباشد.لاستیک سازی ارجمندی در 

پشت سینما فری قرار گرفته بطوریکه یکی از دیوارهای آن متصل به اطاق آپارات سینما می باشد...

...آقای ارجمندی صاحب سینما فری بخبرنگار ما گفت که ساعت 3 بعد از نیمه شب بمن اطلاع دادند سینما 

آتش گرفته و من موقعی بمحل رسیدم که جز تلی از خاک و چوب ذغال شده چیزی وجود نداشت.خوشبختانه 

من قسمتهایی را که سوخته است بر ضد آتش سوزی بیمه کرده بودم.سینما فری،کارگاه لاستیک سازی 

ارجمندی و مغازه مبل سازی که همه متعلق به آقای امیر ارجمندی است مجموعا به مبلغ دو میلیون و چهارصد 

هزار ریال بیمه بوده است.

به نقل از :روزنامه ی اطلاعات،1334/11/29،شماره ی 8931،صفحه های 1و4.

نظرات 3 + ارسال نظر
پسندیده چهارشنبه 26 خرداد 1395 ساعت 01:56

با درود
منزل عموی من در چهارراه لشکر روبروی پمپ بنزین بود من زیاد به این سینما رفتم آخرین بار عید سال 1351 بود
اگر اشتباه نکنم سینما خیلی پیش از انقلاب تعطیل شد
گمان کنم محل فعلی اداره پست بود نه پایین‌تر از چهار راه
نوشته شما من را به تردید انداخت
یک عکسی هم از این سینما هست

سلام و ممنون از توجه شما.
قطعا شما در مورد محل سینما اشتباه میفرمایید
من از کسبه ی قدیمی محل پرس و جو کردم و بعد مطلبم
رو ثبت کردم.

لوا جمعه 29 بهمن 1400 ساعت 09:09

سلام، اطلاعاتتون درست هست. اینجا سینما بوده. یکی از اقوام مالکش بوده و داخل ساختمان هنوز ساختار سینما دارد ولی تبدیل به انبار شده بود.

سلام.یعنی شما از اقوام آقای ارجمندی هستید؟

امید شنبه 30 اردیبهشت 1402 ساعت 08:28

سلام من هم داخل سینما رویت کردم به پارکینگ تبدیل شده و دیدن آن برای من خیلی جالب بود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد