سینماهای تهران

تاریخچه و تصاویر سینماها و محل های نمایش فیلم در تهران

سینماهای تهران

تاریخچه و تصاویر سینماها و محل های نمایش فیلم در تهران

سینما فلور

سینما فلور

نامهای پیشین : روشن - گل

آدرس : خیابان ولی عصر ( عج ) ( امیریه ) ،نبش خیابان شهید فروزش ( معز السلطان )

مالک : احمد بیگدلی (به نقل از کتاب:تاریخ سینمای ایران ،از آغاز تا سال 

1357،نوشته ی مسعود مهرابی،انتشارات فیلم،چاپ پنجم،زمستان 1368،صفحه ی 490)

ظرفیت : 400 نفر  (به نقل از کتاب:سینمای ایران 1363-1358،انتشارات اداره کل تحقیقات

و روابط سینمائی وزارت ارشاد اسلامی،چاپ اول:1363،صفحه ی 42)

تلفن : 528096

در حال حاضر تعطیل میباشد .


درباره " سینما فلور " که سقف اش فرو ریخت

مرثیه ای برای خاطره بچه محل های امیریه

به قول اهالی رسانه ،وقتی خبر حتی یک روز از انتشارش بگذرد دیگر سوخته به حساب می آید . اما بعضی اخبار هستند که حتی اگر چند روز بعد هم سراغشان بروی و مطرح شان کنی ،اتفاقی نمی افتد از بس که ناگوار بوده اند . حالا از ساعت 7:15 صبح شنبه هشتم شهریور که خبر رسید سقف " سینما فلور " یعنی همان سینمای معروف چهار راه معز السلطان در محله امیریه تهران فرو ریخته خیلی ها ناراحت هستند ،از بس که خاطره ساخته و در اذهان اهالی طهران قدیم ،خود خاطره بوده است . ساکنان محله امیریه که افزون بر قنادی لادن ،همین سینما ،جزئی از خاطره جمعی شان به حساب می آمد و حتی " مرتضی احمدی " هم از آن یاد می کرد ،درست سی سالی می شد که از آن تنها یک ساختمان غبار گرفته و متروک با سر در بزرگ و کلمه قرمز رنگ " فلور " برایشان خودنمایی می کرد .

سال 1316 بود که با نام " روشن " فعالیتش را با مدیریت یدالله طالقانی آغاز کرد و بیست و سه سال بعد ،با تغییر تملک به نام " فلور " تغییر یافت تا سرانجام پس از انقلاب و در آخرین روزهای بهار 1364 ،در حالی که نامش " گل " شده بود ،برای همیشه تعطیل شد . در این سال ها ،یک بار هم دچار حریق شد تا روند تخریبش سرعت بگیرد . حالا که دیگر تخریب شد و رفت پی کارش . دیگر چه فرقی می کند که نشت لوله آب ،عمر این بنای فرتوت و فرسوده را به سر آورده یا بی خیالی مالک آن . چه فرقی می کند که نابود شد یا نابودش کردند . مهم این است که خاطره 78 ساله بچه محل های امیریه رفت زیر خروارها خاک و چوب و سنگ .

نوشته ی حمید رضا محمدی ،روزنامه ایران ،چهارشنبه 11 شهریور 1394 ،شماره ی 6017 ،صفحه ی 24 .


یک آمار جالب از تعداد تماشاگر و میزان فروش سینما فلور در سال 1355

تعداد تماشاگر:404000 نفر

میزان فروش:11120000 ریال

از کتاب:اسنادی از موسیقی،تئاتر و سینما در ایران(1357-1300 ه.ش)،جلد سوم،

صفحه های 1390و1391،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1379


سینما روشن در کتاب تاریخ سینمای ایران

...روسی ها،در ابتدای اشغال با سینما ستاره به توافق می رسند و سپس سعی می کنند علاوه بر

سینماهای تهران و ستاره تعداد دیگری از سینماهای تهران از جمله هما،جهان و روشن را نیز در 

اختیار بگیرند.اما توافق دلخواه حاصل نمی شود.یدالله طالقانی که در شهریور 1320 سینما روشن

در اجاره اش بود،در این خصوص به یاد می آورد:

"بعد از اشغال ایران،روسها مستقیما به صاحب ملک سینما روشن -ظهوری - مراجعه کردند تا در 

برابر ماهی ده هزار تومان سینما را در اختیار بگیرند و او هم موافقت کرده بود اما سینما در اجارهء

من بود،لذا به دادگستری شکایت کردم.روسها اعلام انصراف کردند و ظهوری هم در پایان موعد 

اجاره حاضر به تمدید نشد و سینما را به ماهی پانصد تومان به یک کلیمی به نام برار اجاره داد و

در همین دوره بود که سینما روشن تعدادی فیلم روسی و هم چنین فیلم های خبری جنگی را به 

نمایش گذاشت.در نقل و انتقالات بعدی که ملک سینما به دکتر آذین فروخته شد،بار دیگر سینما

روشن در اختیار من و رئیس دانا و بیگدلی قرار گرفت."

به نقل از کتاب :تاریخ سینمای ایران 1357-1279،نوشته ی جمال امید،چاپ اول،بهار 1374،

انتشارات روزنه،صفحه ی 103


سینما فلور به روایت ایوب شهبازی:

...وقتی در اوایل انقلاب ،سینما فلور در خیابان ولیعصر(امیریه)تعطیل شد،این سینما در اجاره

اکبر نقاش بود.او بعدها سالن نمایش آن را تبدیل به کارگاه نقاشی سردر سینماها کرد.من با 

سابقه دوستی که با او داشتم ،یک بار سری به این سینما زدم.به محض دیدن سالن بزرگ و 

درب و داغان ،بدون صندلی که کف آن پر از کاغذ پاره و سایر چیزهای دیگر از جمله پرده نمایش

کج و معوج و رنگ و رو رفته در گوشه سالن افتاده بود،بی اختیار مرا به گذشته ای برد که 

گردونه گذر زمان را در ذهنم به گردش در آورد....

از کتاب:یک روستایی در لاله زار،نوشته ی ایوب شهبازی،انتشارات روزنه کار،چاپ اول،1391،

صفحه ی 194.


نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد